Logo Stowarzyszenia
Logo IWRD
logo szkoły promującej zdrowie

Szkoła Podstawowa Nr 2

W Ośrodku działa Szkoła Podstawowa Nr 2 dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (w tym spektrum autyzmu).

W roku szkolnym 2024/2025 funkcjonują 22 oddziały szkoły, w tym 12 dla uczniów w spektrum autyzmu. Obecnie uczęszcza do nich 84 uczniów.

Kliknij poniżej, by dowiedzieć się więcej:

Klasy I – III

Klasy uczniów ze spektrum autyzmu  4-8

Zespół terapeutów z naszej szkoły regularnie uczestniczy w szkoleniach, konferencjach i sympozjach podnosząc swoje kwalifikacje do pracy z uczniem ze spektrum autyzmu. Coroczne ewaluacje terapeutów, superwizje, terapia prowadzona w Pozytywnym Nurcie SAZ oparta na wynikach badań naukowych, ciągłe doskonalenie sprawia,
iż terapia w naszej szkole spełnia wysokie standardy, dzięki którym posiadamy Rekomendacje Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.

  Terapeuci tworzą każdemu wychowankowi indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne (IPET) oraz indywidualne behawioralne programy edukacyjne w oparciu
o sfery deficytowe rozwijając umiejętności samoobsługowe, społeczne, komunikacyjne, edukacyjne oraz programy i procedury na redukcje zachowań niepożądanych. Nauczyciele stale analizują dane z terapii upewniając się, że interwencja jest skuteczna. Uczniowie uczą się w oparciu o metody Stosowanej Analizy Zachowania: plany aktywności, metodę wyodrębnionych prób, uczenie incydentalne, modelowanie, wideomodelowanie i inne metody i techniki podczas codziennej pracy z nauczycielem w dwu lub trzyosobowych grupach. Każdy uczeń posiada zindywidualizowany system motywacyjny, który jest modyfikowany według potrzeb. Bardzo dużą uwagę poświęcamy na generalizację uczonych umiejętności, aby nasi wychowankowie mieli szansę na funkcjonowanie w środowisku społecznym.

Jedną z metod, które na co dzień wykorzystywane są w pracy terapeutycznej
 z naszymi wychowankami są plany aktywności. To zestaw wskazówek w postaci zdjęć, obrazków, etykiet z napisami, który odsyła ucznia do różnych zadań lub czynności. Uczniowie dzięki planom uczą się samodzielnie spędzać czas, uczyć się, wykonywać czynności związane z samoobsługą.

Plany, ale także inne techniki SAZ sprawiają, że nasi uczniowie nabywają kompetencje ze sfer deficytowych, a to daje im szansę na funkcjonowanie w środowisku społecznym, lepsze funkcjonowanie w szkole i rodzinie, a także rozwijanie się we wszystkich sferach.

Bardzo ważne są potrzeby naszych wychowanków i ich rodzin, zawsze staramy się uczyć umiejętności, które są ważne dla naszych uczniów i ich najbliższych

     Bierzemy udział w różnych inicjatywach, nasi uczniowie uczą się różnych kompetencji zawodowych, możemy obserwować świetne efekty ich pracy między innymi jako wyniki wykonanej przez nich sesji fotograficznej w „Wiosennej sesji zdjęciowej”.

Realizujemy szereg innowacji pedagogicznych np. „Dziennikarskie ABC” oraz projektów edukacyjnych np. „Swego nie znacie – legendy żukowskie w wykonaniu uczniów ze spektrum autyzmu.”, oraz wiele innych, które są odpowiedzią na zainteresowania i potrzeby uczniów,
a do tego sprawiają naszym wychowankom mnóstwo frajdy. 

Poza nauką korzystamy też z wielu przyjemności – wycieczki bliższe oraz te daleko, nocowanie w szkole i poza szkołą, warsztaty, konkursy szkolne i pozaszkolne…oj dużo się
u nas dzieje…

    Mamy swój zespół wokalno- taneczny, który jest wyjątkowy, ponieważ piosenki śpiewamy za pomocą gestów Makaton. Wszyscy kochamy muzykę i chcemy, aby każdy z nas miał możliwość zaśpiewać, zatańczyć i wystąpić na dużej scenie.

Nowoczesna technologia to coś, co lubimy J chętnie korzystamy z nowoczesnych sprzętów, uczymy się nowych umiejętności i robimy to, co lubimy. Często działamy podczas zajęć #laboratoriaprzyszłości ucząc się pracować, tworzyć, czasami w świecie wirtualnym.

    Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje, a co za tym idzie umiejętności terapeutyczne poprzez różne kursy, szkolenia, studia oraz systematyczne superwizje superwizorów z IWRD, już siedmiu nauczycieli w naszej szkole posiada certyfikat analityka zachowania CAZ. Terapeuci raz do roku przechodzą profesjonalną ewaluację swojej pracy. Uczymy się, aby jakość terapii w naszej szkole spełniała najwyższe standardy, zdobywamy nowe kompetencje, aby jak najlepiej pomagać naszym uczniom w nabywaniu nowych umiejętności, chcemy dać naszym wychowankom na lepsze życie. Nie eksperymentujemy, ale stawiamy na metody, których skuteczność jest potwierdzona.

Kadra naszego ośrodka dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem na konferencjach, sympozjach międzynarodowych oraz szkoleniach. Co roku organizujemy konferencję z cyklu „Zrozumieć Autyzm”, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem, zapraszamy wybitnych specjalistów oraz rodziców, którzy dzielą się z nami i uczestnikami konferencji swoim doświadczeniem.